Lista
localităților cu populație unitariană de minim 10% din județele
Mureș, Harghita, Brașov și Covasna. Albastru = cel puțin 75%,
verde = 50-74%, galben = 25-49%, portocaliu = 10-24%. Linii negre =
scaunele secuiești. Numele localităților sunt în formatul
română (/ română fostă )/ maghiară. Sursa:
http://www.kia.hu/konyvtar.
Unitarianismul
este cea mai radicală dintre confesiunile născute din Reforma
protestantă, cel puțin în Europa continentală. Ea s'a definit
dintru început prin respingerea naturii trinitare a lui Dumnezeu și
deci a divinității lui Iisus Christos, dar în vremurile mai noi și
printr'o teologie anti-tradiționalistă, părăsind de exemplu
credința în infailibilitatea Bibliei și dezvoltând foarte mult o
morală umanistă ne-religioasă. Identitatea creștină a
Bisericilor unitariene este discutabilă și discutată, atât
înăuntrul cât și în afara lor. Originile
unitarianismului
central-european, prin excelență maghiar ( la origini și polonez )
sunt în sec. al XVI-lea și sunt independente de originile mai
recente ale unitarianismului din spațiul anglofon. Acesta din urmă
este un produs al Iluminismului și a avut mai puțin succes de masă,
deși printre membrii săi activi s'au numărat John Adams, al doilea
președinte al SUA, Charles Darwin, părintele evoluționismului, sau
premierul britanic Neville Chamberlain. La ora actuală, având cca.
70 000 de credincioși, Biserica
Unitariană din Transilvania
este a doua Biserică unitariană din Lume ca mărime ( și cea mai
veche ), după Asociația Unitariană Universalistă ( SUA ).
Unitarian church in Belin / Bölön |
The list of
all communities in counties Mureș, Harghita, Brașov and Covasna
where Unitarians are at least 10% of the population. Blue = at
least 75%, green = 50-74%, yellow = 25-49%, orange = 10-24%. Black
lines = Szekler seats. Placenames are in the format Romanian (/
Romanian formerly)/ Hungarian. Sursa:
http://www.kia.hu/konyvtar.
Unitarianism
is the most radical of all the denominations born of the Protestant
Reformation, at least in Continental Europe. It defined itself from
the beginning by its rejection of God's trinitarian nature and thus
also of Jesus Christ's divinity, but in more recent times also by an
anti-traditionalist theology, e.g. abandoning belief in the inerrancy
of the Bible and developing very strongly non-religious humanist
morals. The Christian identity of the Unitarian Churches is debatable
and debated, both within and without them. The origins
of Central European Unitarianism, Hungarian par excellence ( also
Polish originally ) are in the 16th c. and independent of the more
recent origins of Unitarianism in the English-speaking world. The
latter is a product of the Enlightenment and has met with
comparatively less popular success, notwithstanding the fact that it
has counted among its active members figures such as John Adams, the
second president of the United States, Charles Darwin, the founding
father of evolutionism, or British Prime Minister Neville
Chamberlain. Nowadays, with ca. 70 000 members, the Unitarian
Church of Transylvania
ranks second worldwide in terms of size among Unitarian Churches ( of
which it is the oldest ), after the Unitarian Universalist
Association ( USA ).
Adămuș
/ Ádámos ( 14%, 37% la 1900 ), Dâmbău / Küküllődombó (
54%, 76% la 1900, în ambele cazuri s’au înmulțit mult rom. ),
Delenii / Șaroșu Unguresc / Magyarsáros ( 62% ), Deaj / Désfalva
( 22% ), Hărănglab / Harangláb ( 11% ), Seuca / Szőkefalva (
11% la 1930, apoi anexat la Gănești / Vámosgálfalva )
Săbed
/ Szabéd ( 72% )
Icland
/ Ikland ( 28% ), Ilioara / Kisillye ( 23%, 15% la 1900 ), Mitrești
/ Nyárádszentmárton ( 60%, 74% la 1900 ), Vadu / Vadad ( 48%, 82%
la 1900 ), Valea / Iobăgeni / Jobbágyfalva ( 28% ), Vărgata /
Csíkfalva ( 43%, 83% la 1900; dif. e în favoarea cat. și ref. și
s’a făcut, ca în cele mai multe locuri, după război ), Călușeri
/ Székelykál ( 23%, 51% la 1900 ), Isla / Iszló ( 13%, 27% la 1900
)
Gălești
/ Nyáradgálfalva ( 45%, 68% la 1900; Sânvăsii / Nyárádszentlászló
64% la 1900, anexat după al Doilea Război ), Maiad / Nyomát ( 34%,
67% la 1900, aici declinul a fost în favoarea ref. ), Troița /
Sânharomșag / Szentháromság ( 23% ), Gălățeni / Szentgerice (
44%, 57% la 1900 ; dif. e în favoarea ref. ), Dumitreștii /
Demeterfalva ( 13%, 26% la 1850, apoi în scădere, în satul anexat
Surda / Süketfalva 9% la 1850, chiar 16% la 1900 ),
Adrianu Mic / Kisadorján ( 57%, 74% la 1900 ), Trei Sate /
Hármasfalu ( 12%, aproape toți probabil din Cioc / Csókfalva, unul
din cele trei sate vechi, 46% unit. la 1900 )
Nadeș
/ Szásznádas ( 13%, cvasi-inexistenți înainte de război ), Pipea
/ Pipe ( 67%, 89% la 1900; s’au înmulțit mult rom. ), Jacodu
/ Magyarzsákod ( 47% ), Roua / Rava ( 86% ), Bezid / Bözöd
( 59%, 70% la 1900; dif. e în favoarea ref. ), Crișeni
/ Kőrispatak ( 32% ), Avrămești / Szentábrahám ( 86% ),
Șoimușu Mic / Kissolymos ( 86% ), Andreeni / Magyarandrásfalva (
82% )
Corund
/ Korond ( 18%, 28% la 1900 ), Fântâna Brazilor / Feniocut /
Fenyőkút ( 20% )
Inlăceni
/ Énlaka ( 87% ), Firtușu / Firtosváralja ( 81%, 98% la 1900
), Firtănuș / Firtosmartonos ( 88% ), Cehețel / Csehétfalva ( 95%
), Tărcești / Tarcsafalva ( 94% ), Turdeni / Tordátfalva ( 89%
), Bențid / Bencéd ( 86%, 96% la 1900 )
Unitarian church in Énlaka with Hungarian runic inscription
Mihăileni
/ Székelyszentmihály ( 89% ), Cobătești / Kobátfalva ( 92% ),
Cădaciu Mare / Nagykadács ( 77% ), Cădaciu Mic / Kiskadács ( 93%
), Șimonești / Siménfalva ( 85% ), Nicoleni / Székelyszentmiklós
( 75%, 94% la 1900 ), Chedia Mică / Kiskede ( 89%, 77% la 1900 )
Medișoru
Mare / Medesér ( 86% ), Laz-Firtănuș / Firtosiláz ( 61%, doar 47%
în 1992 ), Medișoru Mic / Kismedesér ( 63% ), Laz-Șoimuș
/ Solymosiláz ( 67% ), Goagiu / Gagy ( 69% ), Chedia Mare / Nagykede
( 72%, 45% la 1900 )
Cechești
/ Csekefalva ( 52%, 35% la 1900 ), Rugănești / Rugonfalva (
12%, 5% la 1900 ), Cristuru Secuiesc ( 34%, doar 22%
la 1900 ), Secuieni / Újszékely ( 40%, 53% la 1900 ), Bodogaia
/ Boldogaia / Alsóboldogfalva ( 44% ), Filiaș / Fiatfalva (
55%, doar 45% la 1900 ), Șoard / Küküllősárd (
doar 5%, dar 30% la 1900; s’au înmulțit mult rom. )
Odorheiu
Secuiesc ( 15%, doar 5% la 1900 )
Băile
Homorod / Homoródfürdő ( 20% )
Harghita-Băi
/ Hargitafürdő ( 13% )
Dârjiu
/ Székelyderzs ( 76%, 93% la 1900 ), Mujna / Székelymuzsna ( 32%
), Alexandrița / Sándortelke ( 13%, 3% la 1900 ), Locodeni
/ Lokód ( 44%, 80% la 1900 ), Mărtiniș / Homoródszentmárton
( 54% )
Unitarian church in Székelyderzs |
Aldea
/ Abășfalău? / Abásfalva ( 91% ), Comănești / Chemenfalău
Homorodului / Homoródkeményfalva ( 91%, 76% la 1900 ), Ghipeș /
Gyepes ( 87% ), Petreni / Homoródszentpéter ( 87% ), Rareș /
Recsenyéd ( 90% ), Sânpaul / Homoródszentpál ( 75%, 85% la 1900
), Merești / Homoródalmás ( 83% ), Ocland / Oklánd ( 66% ),
Crăciunel / Karácsonfalva ( 54% )
Orășeni
/ Városfalva ( 91% ), Satu Nou / Homoródújfalu ( 93%
), Vârghiș / Vargyas ( 82% ), Baraolt / Barót ( 12%, 3%
la 1900 ), Racoșul de Sus / Felsőrákos ( 92%, sat
comitatens ),
Cața
/ Kaca / Katzendorf ( 18%, 3% la 1900, sat săsesc ), Drăușeni /
Daróc / Draas ( 23%, 1% la 1900, sat săsesc ), Ionești /
Homoródjánosfalva / Eisdorf ( 91% ), Jimbor ( 16%, 6% la 1900, dar
trec de 10% deja în perioada interbelică )
la
Fișer / Sövénység / Schweischer erau în 1992 13%, se pare că a
fost un aflux de magh. ( ref., cat., unit. ) odată cu plecarea
sașilor, însă dispar până în 2002 la fel cum apăruseră. În
general însă, unde au venit magh. în locul sașilor au și rămas.
Hoghiz
/ Olthévíz / Warmbach(/brunn/wasser) ( 23%, 44% la 1900, sat
comitatens ), Dopca / Dotca / Datk ( 69%, sat comitatens ), Racoș
/ Alsórákos ( 21% ), Ormeniș / Ürmös ( 32%, 47% la 1900
), Aita Mare / Nagyajta ( 48% ), Belin / Bölön ( 58% )
Unitarian church in Nagyajta |
Unitarian church in Bölön ( Neo-Romanesque ) |
Valea
Crișului / Székelykőröspatak ( 10%, 24% la 1900 și 32% la 1850
), Arcuș ( 41%, 54% la 1900, 65% la 1850 ), Calnic / Kálnok ( 28% )
Unitarian church in Árkos |
Chichiș
/ Kökös ( 20% ), Sâncraiu / Sepsiszentkirály ( 18%, 38% la 1900,
48% la 1850 ), Sântionlunca / Szentivánlaborfalva ( 12%, 28%
la 1900, la 1850 65% la Lunca / Laborfalva și 16% la Sântion /
Szentiván )
No comments:
Post a Comment